אולמרט חוזר בו מעסקת דנקנר / אורה קורן

אולמרט אישר הסבת שטחי דנקנר לבנייה וחזר בו

אורה קורן

כמה שעות לאחר שהגיעה חתימתו למינהל מקרקעי ישראל, משך מ"מ רה"מ ושר האוצר והתמ"ת את החתימה, וטען שמדובר באי הבנה בינו לבין מני מזוז

דווקא בתקופת הביניים בין הבחירות להקמת הממשלה החליט ממלא מקום ראש הממשלה ושר האוצר והתמ"ת, אהוד אולמרט, לסיים פרשה שנמשכת כמה שנים. אולמרט חתם על אישור להחלטה המעניקה למשפחת דנקנר הטבות המוערכות בעשרות מיליוני שקלים. מדובר בהסבה של 2,000 דונם בעתלית וצפונית לאילת שבבעלות משפחתדנקנר, מחקלאות לבנייה. ואולם שעות ספורות לאחר שהחתימה הגיעה למינהל מקרקעי ישראל ופורסמה, הודיע אולמרט כי הוא מושך את חתימתו, וכי יעביר את הטיפול בסוגיה לשר האוצר הבא, כפי שדרש היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז.

הקרקעות של תעשיות מלח, שבשליטת משפחת דנקנר, הם הנכסשאיפשר למשפחה לרכוש חלק מגרעין השליטה בבנק הפועלים ב-97'. החברה העמידה את הקרקעות כביטחונות לבנק לאומי שהעניק לה הלוואה של 1.4 מיליארד שקל לרכישת הבנק. הערכת השווי של הקרקעות הסתמכה, בין השאר, על האפשרות שהן יופשרו בעתיד לבנייה.

ההסכם בין המינהל לתעשיות מלח היה נושא שנוי במחלוקת בשנים האחרונות על רקע הטבות שניתנו לחברה ואשר הוערכו כחריגות – ההטבות כללו אחוזי בנייה גבוהים יחסית (40%). ההתנגדויות להסכם הגיעו גם להכרעת בג"ץ ועיכבו את יישום האישור שקיבל ההסכם ממועצת המינהל באוקטובר 2003.

היועץ המשפטי לממשלה קבע כי אולמרט לא יכול לחתום על האישור כשר אוצר, מכיוון שהיה אחראי על האישור כמי שעומד גם בראש מינהל מקרקעי ישראל. למרות זאת, קיבל מינהל מקרקעי ישראל אתמול את אישורו שלאולמרט.

בתגובה לפרסום הדברים נמסר ממשרדי האוצר והתמ"ת כי מדובר באי הבנה, וכי "הנחייתו של היועץ המשפטי לממשלה נמסרה בעל פה". עוד נמסר: "היועץ המשפטי לממשלה מסכים לנוסח ההחלטה שתוכנה נוסח בעצה אחת עם נציגי הפרקליטות, וביקש שהנושא יעבור לאישור וחתימת שר האוצר שאינו השר הממונה על מינהל מקרקעי ישראל. מיד עם התברר האי הבנה הודיע ממלא מקום ראש הממשלה כי הוא מושך את חתימתו ויעביר את העניין לטיפול שר אוצר שימונה".

 

פורסם לראשונה ב"הארץ", 4.4.2006