ארגונים חברתיים נגד התקציב של נתניהו / מירי חסון

בעקבות ההצבעה על התקציב היום (ד') בכנסת, מותחים ארגונים חברתיים ומומחים ביקורת חריפה על התקציב, ש"פוגע בחלשים ומסייע לבעלי ההון".

 פרופ' דני גוטווין, מומחה לכלכלה וחברה מאוניברסיטת חיפה, אמר: "הצד הבולט של התקציב הזה הוא שהוא ממשיך בהקלות לעשירים, ושוחק את המעמד הבינוני ושל חסרי היכולת. זו אידיאולוגיה שנמשכה מספר שנים ותמשיך גם השנה. זה בא לידי ביטוי בשתי צורות: בהמשך ההקלות במיסוי לבעלי ההכנסות, ומצד שני בהמשך הקיצוצים לכל מערכת השירותים הציבוריים לאורך כל הקשת.

 "חלקם הם קיצוצים שהוכנסו לאחר שבשנים קודמות גם כן קיצצו בהם וישנם גם הקיצוצים החדשים – פגיעה בביטוח הלאומי ושורה שלמה של עניינים שהרעיון שלהם הוא פגיעה במדינת הרווחה ובמעמד הביניים והעניים, והכל לתועלת העשירים".

 לדבריו, "אנחנו צריכים להיות מודעים לכך שאנחנו נמצאים בלב מהפיכת בעלי ההון בישראל, שנתניהו הוא המבצע שלה. בנוסף לכך גם גייסו עכשיו את סטנלי פישר. מה שקורה זה שכבר התרגלנו והציבור אדיש וזה הדבר החריף ביותר".

 תחזית שחורה: התקציב יגדיל את מספר העניים

דוברת פורום הארגונים למאבק באבטלה והקשת הדמוקרטית המזרחית, סיגל הרוש, אמרה ש"תקציב המדינה לשנת 2005 הוא תקציב שאם יעבור הוא הולך להגדיל משמעותית את מספר העניים. דו"ח העוני הקטסטרופלי שהיה השנה הולך לגדול בעקבות התקציב הזה".

לדבריה, "הפגיעה המשמעותית תהיה בשתי קבוצות אוכלוסייה – מקבלי הקיצבאות והמגזר הציבורי. זה צעד רע מאוד לכיוון הפיכתה של המדינה למדינת עולם שלישי שהפערים החברתיים בה יהיו נוראיים, משהו שאי אפשר יהיה לתקן, כמו לדוגמה נושא הפגיעה בחינוך ובבריאות".

 הרוש הוסיפה כי "ילדים בשכבות הנמוכות לא יוכלו לקבל את השירותים המינימליים בשתי המערכות. ממשלת שרון-נתניהו מנסה בתקציב זה להשלים את שורת הגזירות הכלכליות שחווינו בחמש השנים האחרונות ולהביא בכך לחיסולה של החברה בישראל.

 "לא תישאר חברה כי כולם יהיו פה זאבים. רק עכשיו 15 אלף מורים אמורים להיכנס בשנים הקרובות למעגל העוני. בגיל 50-60 מורים יצטרכו לעשות הסבה מקצועית. וזה פשוט עוד צעד בחיסול החברה והסולידריות".

"לא מהססים להוריד מסים לעשירים"

 רכזת המחקר במרכז אדוה, אתי קונור-אטיאס, אמרה: "תקציב 2005 ממשיך את סדרת הקיצוצים אותה החלה ממשלת שרון בשלוש השנים האחרונות. תקציב 2005 מגדיל את האי שוויון ואינו מבטיח שכל אזרחי המדינה יוכלו להנות במידה שווה מן הצמיחה הצפוייה במשק".

 לדבריה, בתקציב קיימים מנגנוני קיצוץ רב שנתיים אשר ימשיכו לפעול גם ב-2005, למשל, שחיקת קצבאות המוסד לביטוח לאומי כתוצאה מהקפאתן, קיצוץ בהכנסות המוסד לביטוח לאומי והורדת מסים לעשירונים העליונים.

 "ממשלת ישראל ממשיכה גם בשנה זו לצמצם את השירותים הציבוריים – חינוך, בריאות, רווחה ושיכון, ולהביא לכך שנטל המימון של מערכות אלו ייעשה מכיסו הפרטי של כל אזרח. בעוד שאנו האזרחים נאלצים לממן שעות הוראה והעשרה בבתי ספר, קונים יותר ויותר תרופות ומשלמים על כל ביקור אצל רופא, ממשלת ישראל לא מהססת להוריד מסים לבעלי ההון במשק – הורדת מס החברות, הורדת התשלומים למוסד לביטוח לאומי – ומאיצה את רפורמה של ועדת רבינוביץ.

 "כל ה'מתנות' הללו מעידות שממשלת ישראל רואה בבעלי ההון ובאנשי העסקים את מחוללי הצמיחה היחידים במשק. לפיכך, המדינה משילה מעצמה את האחריות לפיתוח ומשאירה זאת בידי קבוצה מצומצמת. כלומר, על מנת לאפשר את הורדת המס לעשירונים העליונים (במקרים רבים סכום ההחזר נטו שווה ערך למשכורת חודשית בעשירונים הנמוכים), שאר אזרחי המדינה, ייאלצו להנות פחות ופחות משירותים ציבורים מפותחים".

 

פורסם לראשונה ב-'YNET' בתאריך ה-12.1.2005.