התיאטרון משמר סטריאוטיפים / יואב בלום

כתבה של איתן בלום ב"הארץ" ממחישה כיצד התיאטרון הישראלי עדיין משמר את הסטריאוטיפים הגזעניים על מזרחים.

במשך שנים דמותו של המזרחי בתיאטרון עוצבה על ידי מחזאים אשכנזים, שבד"כ עיצבו את דמותו באופן סטריאוטיפי, כאאוטסיידר, כאחד שצריך להתגבר על החרדה מפניו ומצד שני דוחים אותם מכיוון שהוא מאיים על הפריבליגיות שלהם ועל התרבות המערבית.

בלום מציין שני יצוגים עיקריים של מזרחים: "המזרחי הרע" שיוצג כפרימיטיבי, מלוכלך, תוקפני, אלים, מיני, לא רציונלי, איש של כבוד ורגשי נחיתות, מנגד "המזרחי הטוב" היה צייתן, נאיבי, נקי ומתרפס. כאשר הדמות של קזבלן עלתה על במות התיאטרון ושברה את הסטריאוטפים, היא גולמה על ידי אשכנזים. לפני ארבע שנים עמוס תמם, שחקן ממוצא צפון-אפריקאי, גילם את קזבלן ולמעשה כך בוצע סגירת מעגל של הדמות שנכתבה על ידי מוסינזון בהזמנת הממסד המפא"יניקי.

גם היום ייצוג המזרחים בתיאטרון אינו משקף את המצב העכשווי של המזרחים, את ההתפתחויות האחרונות בתרבות, אומנות ואירועים היסטוריים כמו העלייה המחודשת של פרשת ילדי תימן לכותרות. בלום מציין את "זגורי אימפריה" בתור דוגמה לסדרה שמציגה מזרחי חדש, לא עוד סטריאוטיפים, אלא הופכת אותו לדמות אנושית ומורכבת.

לכתבה המלאה:

http://www.haaretz.co.il/gallery/theater/.premium-1.3617188 

איתן בלום, הארץ 2/2/17.