הקשת המזרחית לרמ"י: דורשת לבטל זכויות ייזום לחקלאים

הארגון, שפנה גם לשר כחלון וליועמ"ש, דורש לקבוע כי הפיצוי בגין קרקעות שהושבו למדינה ייעשה בפיצוי כספי, ולא בזכויות ייזום ■ ח"כ ברושי: "הקשת המזרחית טובים בלהיות נגד ההתיישבות ונגד הציונות"

הקשת הדמוקרטית המזרחית, האגודה לצדק חלוקתי ועוד ארגונים מפורום הקרקעות לצדק חלוקתי פנו אתמול (ד'), באמצעות עוה"ד רויטל ברילנשטיין ונורה אשקר, לרשות מקרקעי ישראל, לשר האוצר, משה כחלון, וליועמ"ש, בדרישה לקבוע כי "הפיצוי בגין השבת קרקעות חקלאיות לידי המדינה ייעשה אך ורק בדרך של פיצוי כספי ולא בזכויות ייזום בקרקע לאחר שינוי ייעודה".

על פי חוק הותמ"ל, הושגו לאחרונה הסכמי פידיון קרקע חקלאית בין חוכרים לבין רמ"י באור יהודה ובקרית אונו, לצורך בנייה רוויה למגורים. על פי החלטות מועצת מקרקעי ישראל, הפיצוי לחקלאי יכול להגיע לכ-50 אלף שקל לדונם.

בנוסף לפיצוי הישיר עבור הקרקע, יש לחוכר החקלאי אופציה לרכוש ללא מכרז זכויות ייזום על חלק מהקרקע אחרי שינוי הייעוד, 20% מהקרקע במרכז הארץ ו-25% באזורי עדיפות לאומית בפריפריה. על פי מנגנון התמחור של זכויות אלה, שעדיין לא נבחן, ייערך ממוצע של תוצאות מכרזי המשנה במתחם המשווק לקבלנים, והחוכר החקלאי יוכל לרכוש את הזכויות ללא מכרז במחיר הממוצע שהתקבל לדונם.

העותרים טוענים כי מדובר בהסדר בלתי סביר ומפלה, הגורם להתעשרות החוכרים ולקיפוח מגזרים אחרים בחברה. לטענתם, ההסדר עומד בסתירה לפסיקה המפורסמת בבג"ץ הקרקעות, שבו נפסל מנגנון פיצוי לחקלאים שנגזר משווי הקרקע לאחר שינוי הייעוד בהחלטה 727 ההיסטורית.

לדברי העותרים, הנושא חשוב ולכן יש לקיים דיון ציבורי שיאפשר לציבור ולארגוני פורום הקרקעות להביע את עמדתם בו. הארגונים מתכוונים לפנות בעתירה לבג"ץ בעניין זה.

ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני), ראש הלובי החקלאי בכנסת, אומר בתגובה: "חוק הותמ"ל אושר בכנסת והוא חוק קשוח שיוצר הפקעת שטחים בתנאים קשים ובהיקפים גדולים. הקשת המזרחית טובים בלהיות נגד ההתיישבות ונגד הציונות, ועונים על הכלל שרצחת וגם ירשת. אני מציע שיגישו עתירות נגד כל הותמ"לים ואז אנחנו והירוקים נצטרף אליה".

עו״ד עמית יפרח, יועמ״ש ויו״ר אגף קרקעות בתנועת המושבים, שיגר מכתב תשובה ובו נאמר כך : ״המכתב של האגודה לצדק חלוקתי בעניין זכות הייזום לוקה בראש ובראשונה בעיוותן של העובדות, ואף בטעויות רבות בנוגע למצב המשפטי. ההחלטה בדבר מתן זכות להקצאת חלק מהקרקע בפטור ממכרז, התקבלה כבר לפני 6 שנים, לא הייתה גחמה ספונטנית של מועצת מקרקעי ישראל אלא החלטת ממשלה שקיבלה את המלצת ועדת השרים אשר המליצה להנהלת המינהל כי יש מקום למתן זכות לחוכר לרכישת חלק מהקרקע ששונה יעוד בפטור ממכרז, ואכן הנהלת המינהל קיבלה הצעה זו ובעקבות זאת אושרה החלטה 1222.

"החקלאים אינם 'זוכים' מן ההפקר בקרקע, אלא מקבלים זכות לרכוש במחיר מלא בפטור ממכרז את הקרקע ששינתה יעודה ועליה ישבו, בה אחזו, ואותה פיתחו משך עשרות שנים. בשנים האחרונות אנו נרתמים למאמץ הלאומי להקלה על מצוקת הדיור דרך הגדלת ההיצע, אך שום משבר גדול ככל שיהיה לא מצדיק רמיסת זכויותיהם של חקלאים שכל חטאם היה שאדמתם אותה הם מחזיקים עשרות שנים משנה את ייעודה".

לא התקבלה תגובת רמ"י והיועמ"ש.

מקור: http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001164378

פורסם ב:01/12/2016 על ידי משה ליכטמן