פרופ' יפעת ביטון מועמדת לעליון

פרופ' יפעת ביטון (45) הינה אחת המועמדות מתוך 28 המועמדים לבית המשפט העליון. מתוך 28 המועמדים יבחרו 4 שופטים לאייש את הכיסאות שיתפנו במהלך 2017, כיסאות של הנשיאה מרים נאור והשופטים זילברטל, ג'ובראן ורובינשטיין.

פרופ' יפעת ביטון נולדה בקריית מלאכי להורים ממרוקו ותימן, רכשה את השכלתה המשפטית מהאוניברסיטה העברית, שם עשתה תואר ראשון, שני ושלישי, ואז המשיכה לתואר שני נוסף באוניברסיטת ייל ופוסט דוקטורט בהארוורד. ביטון הינה פעילה מזרחית ופמניסטית וחוקרת בתחום ביקורת על המשפט מהזוית הפמניסטית-חברתית, אחת ממייסדות מרכז תמורה ומרצה במכללה למנהל.

בשנת 2011 יפעת ביטון הובילה את המאבק לצד ד"ר מירב לברון-אלוש למינוי שופט מזרחי לעליון לאחר שבשני סיבובי מינויים ברציפות לא היה מועמד מזרחי אחד מתוך שתי רשימות של 28 מועמדים. בנוסף, יפעת ביטון כתבה את המאמר המכונן "מזרחים במשפט: ה'אין' כ'יש'" – מאמר אשר זכה לשבחים ואף העניק לביטון את פרס צגלה היוקרתי של אוניברסיטת תל אביב. מאמר זה של פרופסור ביטון בוחן כיצד מערכת המשפטת מתמודדת עם הקטגוריה של "מזרחי" וכיצד ישנה התעלמות מקטגוריה זו, וזאת במטרה לא לפגוע ב"כור ההיתוך" המדומה שמנסים להנחיל לנו. במקביל לאי הכרה בקטגוריות של מזרחי-אשכנזי, בית המשפט כן מכיר בקטגוריות אחרות הסובלות מאפליה נשים והומוסקסואלים אשר סובלים מאפליה על רקע מגדרי ונטייה מינית.

הקשת הדמוקרטית מאחלת הצלחה לפרופסור יפעת ביטון וכולנו תקווה שתגיע לבית המשפט העליון.